donderdag 8 juni 2017

Scifi Wells

H.G. Wells geldt als de grondlegger van de moderne sciencefiction. De thema's die Wells in zijn romans gebruikte worden door vele hedendaagse sciencefictionauteurs gebruikt. Uitgeverij Glénat geeft in de collectie H.G. Wells de romans van de Britse auteur in stripvorm uit. Eerste in het Nederlands is De Oorlog der Werelden. Laten we ook ineens de geschiedenis van het genre bekijken.
Door Elias Jonkers.

Leesplezier verzekerd met deze prachtige en sfeervolle bewerking van de klassieker van H.G. Wells. 






H.G. Wells.
Herbert George Wells (1866-1946) was van kinds af aan al geïnteresseerd in wetenschap en gebruikte dit ook in zijn romans. Hij schreef in 1888 zijn eerste roman en werd één van de populairste Engelse auteurs. De bekendste werken van Wells zijn The Time Machine (1895), The Invisible Man (1897) en The War of the Worlds (1898).
Wells bouwde speculatieve werelden door vragen te stellen. Hij beschreef de gevolgen van een te ver doorgedreven wetenschappelijke en technologische evolutie. Maar ook morele vraagstukken en de plaats van het individu in een hoogontwikkelde maatschappij waren thema's in de romans van Wells. 

De Oorlog der Werelden.
De roman The War of the Worlds werd voor het eerst uitgegeven in 1898 en was de eerste roman over een buitenaardse invasie. De roman werd heruitgegeven onder de titel De Planetenoorlog. Vanaf het verschijnen heeft deze roman vele anderen geïnspireerd en is het werk al een paar keer verwerkt: tv-serie, musical, graphic novel, vier films en ook Alan Moore gebruikte het verhaal in zijn The League of Extraordinary Gentlemen
Jaren later werd het boek ineens terug wereldberoemd door het hoorspel uit 1938 dat in de VS massahysterie veroorzaakte. 

De strip bij Glénat.
De stripuitgaven bij Glénat zijn bewerkt door de Franse scenarist Dobbs, alias van Olivier Dobremel (Loki, Alamo, Mister Hyde vs. Frankenstein). Hij is trouwens de bewerkende scenarist van al de albums in de collectie H.G. Wells.
Dobbs heeft goed werk geleverd in het bewerken van de roman. Hij geeft ons een moderne strip die toch in de geest van het originele werk ligt. De bewerking van Dobbs is een dynamisch en vermakelijk avontuur.

De tekeningen zijn van de hand van Vicente Cifuentes. Deze Spaanse tekenaar is vooral bekend als inkter bij Marvel en DC Comics. Bij Dynamite Entertainment heeft Cifuentes meegewerkt aan een ander sciencefictionverhaal Warlord of Mars (Barsoom). 
Cifuentes heeft een grote bijdrage geleverd aan het dynamische aspect van het verhaal. Zijn tekenstijl is vloeiend en hij weet hoe personages expressie te geven. Maar ook de decors en actie zijn heel fraai. Hoewel de paginacompositie over het algemeen vrij klassiek, springen sommige pagina's er echt uit. Het tekenwerk blijft overal even consistent. Ook waar de opbouw klassiek is, geeft Cifuentes ons sterke panelen en platen. Samen met de kleuren van Matteo Vattani is De Oorlog der Werelden een heel sfeervol album.

Waar begint het genre sciencefiction?
Over het begin van het genre zijn er verschillende theorieën. De een zegt al in de 17de eeuw met het boek The Man in the Moone (1638) van Francis Godwin of zelfs Voltaire wordt als sciencefictionauteur bestempeld. Of eerder als proto-scifi?
Brian Aldiss stelt dat het eerste echte sciencefictionverhaal Frankenstein (1818) van Mary Shelly is. Het is wel zo dat in er in Frankenstein wetenschap wordt gebruikt in plaats van magie om iets onnatuurlijk te verklaren. 
Maar als we dan toch Shelly erbij halen, kunnen we beter The Last Man (1826) noemen. Deze roman speelt zich af in een toekomst waarin de aarde geteisterd wordt door een pandemie en het boek eindigt in 2100. Dat is wat we noemen post-apocalyptische scifi. 

Jules Verne schreef verhalen over uitvindingen die ofwel nog in de kinderschoenen stonden of op het punt stonden om uitgevonden te worden. Verne schreef in 1865 Van de aarde naar de maan en het vervolg De reis om de maan (1870). In het eerste deel wordt een projectiel succesvol naar de maan afgeschoten maar in het vervolg gaat het vooral over de reis van de astronauten. Geen van deze verhalen spelen zich af in een toekomst waar ruimtereizen normaal zijn en het zijn ook geen echte buitenaardse avonturen. Het zijn eerder humoristische verhalen. Laten we deze dan rekenen tot de avonturen met scifi elementen.

Zullen we dan de echte sciencefiction laten beginnen bij H.G. Wells? 
Wells is in ieder geval wel belangrijk geweest voor de ontwikkeling van het genre. Het is Wells die stelde dat verhalen zo geloofwaardig mogelijk moeten zijn, ook al weten we, scenarist en lezer, dat elementen ervan niet mogelijk zijn. Als lezer moeten we deze onmogelijkheid kunnen vergeten en aannemen dat deze ideeën wel mogelijk kunnen zijn, ook al is het in een verre toekomst.
Dit noemen we het aannemelijke onmogelijke of de (willing) suspension of disbelief. In de tijd van Wells waren de ideeën van tijdreizen of onzichtbaarheid niet nieuw, maar Wells bracht een gevoel van realisme in zijn werken. Wells stelde dat hoe ongewoner het verhaal werd, des te gewoner de setting moest worden. Ook stelde Wells dat elk sciencefictionverhaal slecht één buitengewone hypothese mocht hebben. Wells bande de magie uit zijn werk en zocht naar wetenschappelijke theorieën om het onmogelijke te rechtvaardigen.

De kracht van De Oorlog der Werelden is dat het in een Engels stadje gebeurt en dat de slachtoffers gewone burgers zijn die alles moeten achterlaten. Wil je overleven? Dan moet je aan jezelf denken. Soms moet je anderen achterlaten. Dat is het dilemma waar de overlevenden mee zitten, waaronder ook het hoofdpersonage. 


Boekgegevens:
Dobbs & Vicente Cifuentes, H.G. Wells De Oorlog der Werelden, Glénat, ISBN 9789462940482 (€16,95)

Voor de afbeeldingen: © Glénat Editions & Ballon Media Magazine, 2017

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen