zaterdag 12 augustus 2017

Valerian and Laureline

Oorspronkelijk verschenen in het tijdschrift Pilote, is Ravian één van de eerste populaire Franse sciencefictionseries. Voordat Luc Besson besloot zijn geliefde serie te verfilmen, gebruikte George Lucas het beeldmateriaal uit Ravian als inspiratie voor Star Wars. Een kijkje in de wereld van Valérian et Laureline.



Ontmoet Valérian, ofwel Ravian.

Medio 1960 is de sciencefiction nog grotendeels onontgonnen gebied in de wereld van de Franse strip. Afgezien van een paar geïsoleerde creaties, allemaal erfgenamen van het avant-gardistische Futurpolis, gecreëerd door René Pellos in 1937, is het genre niet echt aanwezig in striplandschap. Pierre Christin (scenarist Ravian) bevestigt dat de sciencefiction nog grotendeels open lag voor ontdekking.
Wanneer Christin en tekenaar Jean-Claude Mézières toestemming krijgen voor hun eigen reeks in Pilote is scienefiction bijna een evidentie: beide heren zijn vurige fans van het genre. Bovendien biedt sciencefiction een ideaal alternatief voor Western, een genre dan hen wel aanspreekt, maar dat al  vertegenwoordigd is in Pilote door Giraud en Charlier met hun Lieutenant  Blueberry. En is de onmetelijkheid van de ruimte niet gewoon een moderne versie van de grote vlakten uit het Amerikaanse Westen? 

Op 9 november 1967 is het dan zover. In nummer 420 van Pilote lezen we het verhaal Valérian contre les mauvais rêves (later vertaald als De vierde dimensie). De setting is het jaar 2720 in Galaxity, de hoofdstad van de Aarde en het universum. De titelheld, Valérian (Ravian in het Nederlands) is een tijd-ruimteagent. En Laureline? Zij komt uit de middeleeuwen. 

Waar ligt het succes van de serie? Waarschijnlijk spelen de nieuwe werelden in een kosmos die overvloedig krioelt van vreemde wezens, een grote rol in het succes. De lezer staat op de eerste rij om deze vreemde wereld die doet dromen te ontdekken. En natuurlijk zijn de tekeningen van Mézières prachtig. 


Mézières en Christin zijn geen kopiisten maar uitvinders! Zij bedachten hun eigen universum. Het universum dat de heren creëerden, diende als inspiratie voor meerdere films. Het universum van Ravian was heel innovatief. Christin trekt voor Ravian alle mogelijkheden van de sciencefiction open. Niets is echt nieuw: tijdreizen kwam bij H.G. Wells al voor en er waren bekende sciencefictionschrijvers als Williamson, Anderson, Vance en natuurlijk Isaac Asimov. Van al deze sciencefictionverhalen heeft Christin invloeden gehaald. Sciencefiction is een genre waarin elke auteur verder bouwt op wat zijn voorgangers introduceerden. Dat schrijvers gaan lenen bij elkaar gebeurt bij alle genres. Wat belangrijk is: kan de auteur het in een eigen vorm gieten? En daar zijn Christin en Mézières goed in geslaagd.

Luc Besson las Ravian al van zijn tiende in Pilote en wachtte elke week ongeduldig op het vervolg. Het idee om Ravian te verfilmen kwam pas bij Besson op toen hij samen met Mézières aan The Fifth Element (1997) werkte. Voor Besson was de tijd nog niet rijp om een film te produceren met zo een rijk universum als Ravian. Al waren er bij het uitkomen van The Fifth Element al drie Star Wars-films verschenen. Met beeldmateriaal gebaseerd op Ravian. In 1977 zei Mézières na de Franse
premiere van Star Wars dat het wel een verfilming van Ravian leek. Toen werkte Mézières al aan het zevende album en hadden Ravian en Laureline al veel vreemde werelden ontdekt.

Valerian and the City of a Thousand Planets.
Studie van Mézières voor de film.
Luc Besson verfilmde De ambassadeur van de schaduwen. Waarom juist dat verhaal?
Het is heel interessant voor een scenarist, zegt hij zelf: het is opgebouwd als detective en is raadselachtig met intriges. Tevens krijgt Besson de gelegenheid om de relatie tussen Ravian en Laureline uit te werken. De ambassadeur is een verhaal waarin het wemelt van de buitenaardse wezens, meer nog dan in de andere verhalen. Christin denkt wel eens dat hij zich wat te veel heeft laten gaan met de wezens.

Is elk deel van Ravian even geschikt om te verfilmen?  De avonturen van Ravian en Laureline zijn geen klassieke strijd tussen goed en kwaad zoals bv. de superhelden. Als lezer moet je de verhalen begrijpen en zelf een weg banen naar de waarheid. De verhaalopbouw bij elk avontuur is als een politieroman waarin twee superagenten een raadsel moeten oplossen. En dat kan wel werken om meer van te zien. Misschien zelfs als serie?

Voor Ravian kan Besson rekenen op een geweldige artdirector en kostuumontwerpen, zodat er toch nog iets origineels kan toegevoegd worden. De ruimtepakken uit de strips zijn een klein beetje gedateerd en ook de kapsels zijn nog wat oubollig.
Mézières vindt dan weer dat Besson juist alle vrijheid moet krijgen, je moet de strip niet volgen alsof het een storyboard is. Voor Besson is de strip dan ook het basismateriaal, want het blijft een bewerking natuurlijk. Besson is zelf al fan van zijn tiende en heeft zich vooral proberen te vermaken als fan

Integrale uitgaven en toekomst.
Bij uitgeverij Dargaud geven ze ondertussen alle delen van Ravian uit in mooie dikke integrale uitgaven. De 22 delen van de reeks (1973-2010) worden gebundeld in 7 hardcovers en kregen een nieuwe vertaling en lettering mee.

En er is meer... Mathieu Lauffray (Long John Silver) werkt aan een one-shot van Ravian op scenario van Wilfrid Lupano (Krasse Knarren) Het is in het Frans gepland voor september 2017 en het volgt in de collectie Valérian Vu par waarin Marnu Larcenet (Dagelijkse worsteling) in 2011 een eerste album publiceerde.


EJ






Voor de afbeeldingen: © Dargaud, 2017.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen