woensdag 23 maart 2016

Analyse karakterontwikkeling: Batman

Goed ontwikkelde personages hebben zowel bewuste als onbewuste verlangens die hen motiveren. Deze verlangens zijn vaak in conflict met elkaar. Bij Batman/Bruce Wayne kunnen we enkele conflicten ontdekken tussen zijn interne en externe verlangens.
Door Elias Jonkers.

Batman door Tim Sale
De missie van Batman is Gotham vrij te maken van de misdaad en het beschermen van de inwoners. De missie van Batman komt uit de kindertijd van Bruce Wayne: hij was getuige van de moord op zijn ouders. Hij heeft geen nauwe relaties en weinig mensen kennen het geheim van Bruce Wayne/Batman. Dit komt bij de meeste superhelden voor, behalve bij Iron Man waar iedereen weet wie hij is.

Bij Batman is er een andere reden waarom hij geen echte nauwe relaties heeft, geen echte vrienden. De dood van zijn ouders was zo emotioneel traumatisch dat Bruce/Batman niet opnieuw dit verlies wil meemaken. Daarom houd hij anderen op een afstand. Omdat Bruce zich zo heeft afgesloten is hij niet meer op zijn gemak als Bruce Wayne tussen de andere rijken en groten van Gotham City. Hij is enkel nog op zijn gemak als Batman omdat Batman geen vrienden moet hebben, Batman moet geen sociale contacten leggen want dat is niet de taak van Batman.

De rivaliserende verlangens van Batman zijn:
  • Externe, bewuste, verlangens: Gotham vrij maken van misdaad.
  • Interne, onbewuste, verlangens: nooit ophouden met de strijd tegen misdaad.

 Als Batman slaagt in zijn missie wordt hij overbodig. Dan blijft alleen Bruce Wayne over. Maar dan zou Bruce verloren lopen in de wereld, omdat hij zich zo lang heeft opgesloten en afgehouden van sociaal contact. Dus de misdaad moet blijven bestaan.
Dat maakt het personage onlogisch, want hoe hard hij ook werkt, Batman kan de misdaad nooit volledig beëindigen. Om de misdaad in Gotham te beëindigen zou hij levens moeten nemen, maar dat doet Batman niet. Het personage zegt zelf dat hij geen levens neemt omdat hij anders niet beter is dat de misdadigers. Toch is er een andere reden: Batman wil niet dat de misdaad echt stopt. Batman is dus een crime fighter  in plaats van een crime exterminator.

Michael Keaton in Batman (1989)
Batman is volledig het tegenovergestelde van zijn (aarts)vijanden: Batman zal zich altijd willen verbergen in de schaduw. Hij is introvert, terwijl de schurken van Gotham willen tonen wat ze doen of gaan doen. Zeker The Joker, hij is een extrovert personage: hij zal altijd streven naar ‘Kijk naar mij!’. Dit principe heeft Tim Burton in zijn Batman-film toegepast.

Onderstaand voorbeeld illustreert de impact van het personage als cultureel icoon:
Al snel kwam men met de vraag: ‘is Batman gay?’ Zowel visie ‘ja’ als ‘nee’ kunnen argumenten vinden om hun antwoord te staven: dat is de kracht en ook het gevaar van een symbool. Fredric Wertham waarschuwde ons in zijn boek Seduction of the innocent dat Batman en Robin homo zijn.
“They live in sumptuous quarters, with beautiful flowers in large vases, and have a butler, it is like a wish dream of two homosexuals living together.”

De Co-Publisher van DC Comics, Dan DiDio, zei hierover: 
“No, Batman is not gay. Because he isn’t written that way.”

Schrijver Alan Grant zei dat de Batman die hij voor 13 jaar heeft geschreven niet homo is. Hij zegt zelf dat geen van de schrijvers hem als homo heeft geschreven. 
Een andere mening horen we bij George Clooney.  Hij vond dat hij Batman als homo moest spelen omdat: 
“I was in a rubber suit and I had rubber nipples”
Het is maar wat je onder "homo zijn" verstaat, denk ik dan. Maar misschien heeft het ook wel met fantasieën van George Clooney te maken? 

De interpretatie van Batman, zij het homo of hetero, is subjectief maar niet bedoeld door de bedenker, Bob Kane.

EJ

Geen opmerkingen:

Een reactie posten