zaterdag 8 oktober 2016

Zo Zout, Zo Zoet: het tweede album van Haes

Hij is al een tijdje uit en ligt ook al een tijd klaar: bij deze een bespreking van Zo Zout, Zo Zoet van veelzijdig stripkunstenaar Haes. Het is zijn  debuutalbum en ineens een luxe-uitgave ook.
Door Elias Jonkers.

Een goed verhaal in de bekende, virtuoze stijl van Haes met een sfeervolle inkleuring door Burgess. Kortweg: een topalbum!


Haes, Hugo Seriese, liet zich voor Zo Zout, Zo Zoet inspireren door het lied Salty & Sweet van de Engelse singer-songwriter John Smith over een vissersmeisje, Muriël, dat een zeemeerman tegenkomt op het strand. De strip heeft vijf jaar in het hoofd van Haes zitten rijpen. Hij maakte schetsen, liet het liedje vertalen door Marcel Harteveld, nam een Nederlandstalige versie van het liedje op. En na het debuut in De Haesjager #4 (september 2015) is er nu een luxe album in kleur met een extra verhaal.

Ook dit album is, net als al het werk van Haes, in eigen beheer uitgegeven. Zo zonder uitgever in het plaatje ben je natuurlijk ook zelf verantwoordelijk voor de marketing. En dat heeft Haes goed opgelost: in de zomer van 2016 ging hij naar het strand om cartoons te maken. Hij vroeg de mensen "Wat zou jij doen als je een zeemeermin tegenkwam?" Van deze antwoorden maakte Haes telkens een cartoon. Hij maakte zelfs een fotostrip

Zo Zout, Zo Zoet in de originele versie is zwart-wit, zoals we gewoon zijn van Haes. Eerst experimenteerde Haes zelf al met kleur. Haes in kleur? Het is wennen, maar het werkt wel. Toch vertrouwde Haes de inkleuring van de luxe-uitgave van Zo Zout, Zo Zoet toe aan Rich Burgess. En dat leek niet verkeerd te zijn, want de inkleuring is echt goed gedaan, heel sfeervol. Burgess neemt een deel van het verhaal op zich, want het kleuren van een strip is niet zomaar inkleuren zoals bij een kleurboek. Het is een kunstvorm op zich die evengoed ten dienste staat van het verhaal. De inkleuring past helemaal bij het verhaal, de sfeer en de setting. Heel goed gedaan!
En de tekeningen van Haes blijven ongelooflijk sterk! 

Om het album wat meer inhoud te geven, bedacht Haes het achtergrondverhaal De Storm. In dit verhaal keren we terug naar het dorp waar Muriël woont. De oude John denkt terug aan de tijd dat hij als pionier zijn huis op de klif bouwde, niet aan de rand, maar echt tegen de rotswand.

Extra weetjes over Zo Zout, Zo Zoet:

De zeemeerman baseerde Haes op John Smith, of toch ongeveer. Het idee om het dorp tegen de rotswand te zetten, kwam tijdens de huwelijksreis van Haes naar Schotland. Op die manier interpreteert Haes de tekst van Smith letterlijk: 
“the town in which I live, is breaking water”

Het verhaal lijkt gelukkig te eindigen. En misschien moeten we de raad van Haes maar opvolgen: 

"Dus toe, sluit het boek en laat het hierbij. Hou het zoet."
Dat prikkelde natuurlijk de nieuwsgierigheid. En ja hoor, we lezen verder naar de epiloog. Heeft het verhaal - en dus ook het lied - iets duister? Gaat het over zelfmoord? Haes vroeg het aan de singer-songwriter en zijn antwoord was: "That's open to interpretation, I guess.” 
Dus interpreteerde Haes het op zijn manier. Hoe? Dat lees je best zelf in het album. Of ook niet, als je de raad van Haes wil opvolgen. En dat is wel leuk aan het album: je kan de epiloog negeren en het verhaal laten eindigen op een happily ever after

Originele cover.
Zo Zout, Zo Zoet is een prachtig album waar menig uitgever wat van kan leren. Er zit liefde in en dat voel je, liefde voor het vak van striptekenaar, liefde voor het medium, de kunstvorm. Het album is van een kwaliteit die we zijn gaan verwachten van Haes. Ik blijf bij mijn standpunt dat Haes een tovenaar op papier is, een experimenteel kunstenaar die de mogelijkheden van de strip wil blijven heruitvinden. En zo'n mensen hebben we voor het medium toch nodig?

Het album is op A4-formaat en bevat twee verhalen met extra schetsen en leeslint (zeer handig!) en is te koop op de website van Haes: Album aanschaffen

Website van Haes: Haes zn pad.







Boekgegevens:
Haes; Burgess, Zo Zout, Zo Zoet: Een stripverhaal over de zee, Haes z'n P.Press, 
ISBN 978-90-8256- 830-1










2 opmerkingen:

  1. Bedankt voor je lovende woorden Elias. Fijn ook dat je de inkleuring op waarde schat - is toch vaak een ondergeschoven kindje bij strips :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En dat is geheel onterecht: inkleuren is een kunstvorm op zich, als het goed gebeurd toch :-)

      Verwijderen