zondag 20 november 2016

Hommage aan De Blauwbloezen

Onlangs verscheen het 60ste album van De Blauwbloezen, Carte blanche voor een Blauwbloes. Dat leek voor uitgeverij Dupuis het perfecte moment om het vreemde duo uit de Amerikaanse Burgeroorlog te eren. Niet alleen een Blauwbloes kreeg carte blanche, voor het Hommagealbum mochten 19 toptalenten een eigen kortverhaal uitwerken in hun stijl. Het resultaat is een mooi album en een eerbetoon aan Raoul Cauvin en Willy Lambil.
Door Elias Jonkers.


Een originele manier om De Blauwbloezen te vieren met kortverhalen van toptalent. Van humoristische tot ernstige verhalen, voor ieder wat wils in dit mooie hommagealbum. Een niet te missen album voor iedere liefhebber van de reeks!


Korporaal Blutch en sergeant Chesterfield, twee cavaleriesoldaten, beleven tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog allerlei avonturen. Het duo is elkaars tegenpolen: Blutch wil liever niets met de oorlog te maken hebben, terwijl Chesterfield elk bevel zonder aarzelen opvolgt. Dit vreemde duo bestaat in albumvorm al sinds 1972 en wat hen zo goed maakt, is dat ze ondanks hun tegenstellingen toch vrienden zijn. Om meer te weten te komen over de reeks kan je het kennismakingsartikel nalezen. 

De Blauwbloezen, een hommage door: Baba & Lapuss', Blutch, Bodart & Gloris, Clarke, Collin, De Jongh, Dutto, Frasier & Chamblain, Goulet & Sti, Maltaite & Zidrou, Munuera (Walter de Wolf, Campbells), Pau & Lapière, Schwartz.
Elk van deze namen heeft zo zijn eigen stijl en idee over de personages. Toch blijven de ingrediënten eigenlijk hetzelfde: Blutch probeert te overleven, als het kan door te deserteren en heeft een hekel aan de oorlog. Terwijl Chesterfield niets liever doet dan orders opvolgen en Blutch meesleuren in avonturen. De relatie tussen de personages staat centraal, maar ook de relatie tussen Blutch en zijn paard Arabesk komt aan bod, en Chesterfield zijn affectie voor Mathilde Appeltown, de dochter van de kolonel van Fort Bow. Ook historische personages komen aan bod in dit album, zoals John Dalton en John Wilkes Booth, de moordenaar van president Lincoln. De historische feiten zijn ook in dit album niet ver weg.

De stijlen en tekenaars/schrijvers. Beeld: foto achterkant album.
Het is telkens weer sergeant Chesterfield die het duo in de problemen werkt omdat hij alle bevelen zonder aarzelen uitvoert, hoe bizar en nutteloos die ook zijn. Toch worden de rollen in het verhaal van Renaud Collin, Het litteken, omgedraaid. Hier is het Chesterfield die deserteert om een belofte na te komen. Collin, die we als tekenaar van de Minions (2 delen verschenen bij Dupuis) kennen, geeft ons een aangrijpend verhaal over wat het betekent mens te zijn. 
In De Amerikaanse neef, van Olivier Schwartz (o.a. Spirou), leren we dat Blutch toch meer begaan is bij de oorlog dan we zouden denken: hij wil de eer van zijn uniform en waar het voor staat beschermen wanneer het beledigd wordt. 
In andere verhalen halen ze herinneringen op aan vorige avonturen, reizen ze terug naar Fort Bow of moeten ze een nieuwe uitvinding afleveren, een kar vol cornedbeef. 

Blutch van de Jongh. Beeld: foto p. 57, paneel 6.
Aimée de Jongh (o.a. van het prachtige album De terugkeer van de wespendief) is de enige Nederlandstalige in de reeks van tekenaars. Zij schreef een verhaal over Blutch en zijn paard Arabesk. Blutch treft zijn paard gewond terug en moet het dier weer op de been zien te krijgen. Een verhaal over de mystiek van de dood en de vriendschap tussen dier en mens. Aimée de Jongh verzorgde ook de cover van de Nederlandstalige editie van het album. De cover is trouwens heel sterk: het warm-koud contrast in de kleuren en de typische kenmerken van de twee helden: een afwachtende Blutch en Chesterfield die in actie schiet.
Haar stijl is herkenbaar en zij geeft ons een eigen realistische weergave van de personages die ondanks toch ook herkenbaar blijft.

De stijlen in het album zijn heel divers: van realistisch tot cartoonesk, van bloedserieus tot ontzettend humoristisch. Bittere ernst of aandoenlijke vriendschap, cynisme en de nutteloosheid van oorlog. In een grimmige setting of in een zonovergoten landschap, alle verhalen vertellen hun eigen boeiend verhaal, getekend in diverse stijlen. Een betere verjaardag konden De Blauwbloezen zich niet wensen.


Laten we van deze gebeurtenis ook even gebruik maken wijlen Louis Salvérius te herdenken. Tekenaar Salvérius bedacht mee De Blauwbloezen en gaf de ideeën van Cauvin weer op papier. Salvérius werd in 1972 dood aangetroffen  terwijl hij aan het album Outlaw bezig was.



Boekgegevens:
De Blauwbloezen, een hommage door..., Dupuis, ISBN 9789031434671 (€ 10,95) - Softcover
Hardcover: ISBN 9789031435067 (19,95)



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen