zaterdag 17 december 2016

Een historische thriller met Mechelen en Brussel als decor.

Inkt & bloed, een spannende whodunit met een belangrijke rol voor twee steden. Kazerne Dossin in Mechelen speelt een rol in de ontwikkeling van het verhaal, terwijl de Oostenrijkse journaliste Katja zich in het bezette Brussel beweegt. In Brussel komen zowel de Wetstraat als de Koninklijke Muntschouwburg in beeld. In dit bloedstollende verhaal van scenarist Gihef kruisen historische personages het pad van Katja terwijl zij op zoek gaat naar Léon Degrelle.
Door Elias Jonkers.

Een spannende thriller in bezet Brussel. Historische feiten passeren de revue, maar nooit ten koste van het verhaal. Ook kazerne Dossin in Mechelen speelt een belangrijke rol in Inkt & Bloed.




Tekenaar Renaud, bekend van Jessica Blandy, laat weer zien dat hij een virtuoos tekenaar is, vooral van vrouwelijk schoon. Ook aan decors besteedt Renaud veel aandacht en aan de andere personages. Elk Duits uniform is wel anders, de ene officier heeft andere decoraties en medailles dan zijn collega. 

Hoofdrolspeelster Katja, een Oostenrijkse journaliste die in Brussel bij Le Soir komt werken, lijkt haast emotieloos. Maar wat wil je ook, met haar verleden. Dat verleden komt de lezer doorheen het album aan de hand van flashbacks stilaan te weten.
Inkt & Bloed heeft enkele hevige stukken over de gruwelijke daden van sommige SS'ers. Wie kan er onbewogen blijven bij de deportaties en onmenselijke behandeling van de zogenaamde vijanden van het Rijk? 
Renaud zet Katja neer als een mooie blonde dame met groene ogen, jammer voor haar geen blauwe. Wanneer zij zich wast en mooi opmaakt voor een feest zien we haar naakt. Deze sensuele naakte scene staat enorm in contrast met de naaktheid van de gevangen dames, juist helemaal ontdaan van enige menselijke waardigheid. Hier is niets sensueel aan, niets grappigs of juist.


Inkt & Bloed zit niet vol directe actie, maar toch ontbreekt het album niet aan spanning en wie eraan begint zal het in één trek willen uitlezen. Je zit snel in het verhaal en wil er dan ook doorheen omdat de scenarist je meteen aangrijpt. 
Eén van de thema's in Inkt & Bloed is de rol van de pers en die van de collaborateurs. Deze laatste term heeft bij ons ontzettend veel negatieve connotatie. De eigenlijke betekenis is meewerken, in dit geval meewerken met de bezetter. Nazi-Duitsland dus. Sommige mensen probeerden alleen te overleven. Stel uzelf maar eens vraag wat u zou doen. 
Er is natuurlijk ook andere soort van collaborateurs: zij die dit deden uit overtuiging. Zoals Léon Degrelle, leider van het Waalse Legioen (onderdeel van de Waffen-SS). Hoewel Degrelle zelf niet voorkomt in het album, speelt hij wel een rol. Het is de taak van Katja om hem te vinden en te vermoorden. 


Gihef en Renaud herschapen in dit goed gedocumenteerde verhaal het drukke Brussel van 1944, net voor de bevrijding. Inkt & Bloed is een spannende historische fictie en een perfect tijdsdocument, met antisemitisme en de vraag over de rol van de collaborateurs. Sommigen deden dit uit overtuiging, anderen probeerden te overleven. In dit opzicht is Inkt & Bloed meer dan een detectiveverhaal. Een must voor liefhebbers van spannende verhalen, maar ook voor lezers die geïnteresseerd zijn in de oorlog en de geschiedenis van Mechelen en Brussel tijdens de bezetting.

Boekgegevens:
Gihef; Renaud, Inkt & Bloed, Dark Dragon Books, ISBN 978-94-6078-531-3 (€ 29,95)

Pagina met Kazerne Dossin in Mechelen.


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen