donderdag 17 december 2015

Zeven intieme portretten

Het zijn zeven portretten van vrouwen in hun alledaagse leven. Zeven miniaturen. Elk verhaal heeft één gemeenschappelijke factor: ze wentelen rond de thematiek van borsten. Borsten als wapen, als middel of juist het meest intieme element. Met Ontboezemingen geeft Olivier Pont ons een vertrouwelijke observatie en een pareltje van de stripkunst!
Door Elias Jonkers.

"Je vindt het paradijs op aarde tussen de borsten van een vrouw, op de rug van een paard, in de bladzijden van een boek..." (Arabisch spreekwoord)

Tien jaar na zijn andere meesterwerk, Over de grenzen van de tijd, keert Olivier Pont terug met een nieuwe strip. Het zijn zeven fragmenten uit het leven van vrouwen met als rode draad de borsten. 
Dit subtiele of juist volumineuze voorwendsel is het beginpunt om het leven van deze vrouwen te beschrijven.
Het is echter geen erotische strip maar een intieme kijk in wat borsten kunnen betekenen in het leven. 

Zo is er een pubermeisje met amper borsten dat daardoor uitgelachen wordt. Ze moet luisteren naar hoe haar klasgenootjes stoefen over hun grote borsten. Toch kan ook zij de intimiteit vinden. 
Of het naaktmodel dat poseert en enkel wat tekeningen wil als betaalmiddel. Later hangt zij de beste tekeningen op. De reden kan u lezen in Ontboezemingen.
Of de betekenis van borsten in 1968 wanneer een gewone huisvrouw haar gezin verlaat. 
En wat met de vrouw die haar borsten op en niet voor de hand liggende manier gebruikt?  

In het ene verhaal is de borst een teken van status, in het andere is het een moordwapen of een middel naar succes. In het laatste verhaal komen de zeven levens voor een deel samen. Dit zevende verhaal gaat niet direct over de borsten maar over de ingenieuze uitvinding om de borsten te ondersteunen, de beha. De verhalen komen hier samen omdat ondanks wat het persoonlijk verhaal ook is, de meeste vrouwen een beha dragen.

Borsten.
Venus van Willendorf
Borsten hebben een culturele waarde.  Het zijn symbolen van vruchtbaarheid en de moedergodin (of Almoeder) wordt vaak naakt met grote borsten weergegeven (Venusbeeldjes). En veel mannen vinden de borsten aantrekkelijk en de borsten spelen een rol in de seksuele beleving van de mens.

Afhankelijk van de normen en zeden werden borsten in de geschiedenis zo veel mogelijk bedekt of juist benadrukt en zo veel mogelijk getoond. 
Een deel uit het besluit uit een studie over de mannelijke liefde voor de borsten is duidelijk: 
"De fascinatie die mannen hebben voor borsten is een onderbewuste evolutionaire drive die een krachtig bindingsproces aanwakkert tussen man en vrouw voor het creëren van een liefdevolle, voedende band."
 Terug naar de strip.
Elk verhaal is op een subtiele manier anders getekend, net zoals elke borst van vrouw tot vrouw verschilt maar wezenlijk hetzelfde blijft. In het ene verhaal is de lijnvoering subtiel, in het andere juist agressief.  
Hoewel de rode draad de borsten zijn, zijn de gelaatsuitdrukkingen en de gevoelens op de gezichten van de personages mooi uitgewerkt. Elk personage leeft, en niet alleen de zeven hoofdrolspelers. 
We kunnen de twijfel bij de huisvrouw en het naaktmodel voelen, de onzekerheid bij het pubermeisje en de vastberadenheid bij de actrice.
Maar ook de ijver van de student aan de kunstacademie. De afgunst bij de overspelige man en de kwaadheid bij de man die alleen achterblijft

De verhalen lijken soms vergezocht maar blijven desondanks geloofwaardig. Dit is een album om te lezen, samen te lezen en te herlezen. Druk Ontboezemingen tegen de borst en koester het.
Olivier Pont geeft ons enkele voorbeelden van de relatie tussen vrouwen en hun borsten, het gemis van borsten, de sensualiteit, het leven dat zij dragen, of juist de dood. Nergens gegrinnik of geestigheid maar een tedere vertelling die meesterlijk is getekend.

Boekgegevens:
Olivier Pont, Ontboezemingen, Dargaud, ISBN 9789085584216











 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen