woensdag 10 augustus 2016

Mysterie in het Wilde Westen

Geheimen, het Wilde Westen, indianen en drie expeditieleden. In het kort de drie basiselementen samengevat van Een beeld van een jongen. Deze graphic novel is er een vol tegenstellingen, waarbij de relatie tussen de personages voor een mysterieuze sfeer zorgt. Geen typische western in ieder geval.
Door Elias Jonkers.

We zitten in Texas, 1871. Een bont gezelschap reist door het Wilde Westen. Onder hen bevindt zich Oscar Forrest, een Ierse fotograaf met een verleden, Stingley, geoloog en de leider van het gezelschap, en dan is er nog de jonge knaap Milton, het hulpje. Het gezelschap is op expeditie en ieder voert zijn taak vol overgave uit. Oscar wil het mooie maar woeste landschap fotograferen en Stingley onderzoekt de bodem. Maar onze drie reisgenoten hebben elk zo hun geheim.
Achtervolgd door een mysterieuze indiaan en een man in een zwart pak trekken ze het gebied van de Comanche binnen, daar waar de beschaving nog moet beginnen. Of zo beweert Stingley toch.


De Comanche is een stam van de oorspronkelijke bewoners van de VS die zichzelf Neme-ne noemen. Oorspronkelijk waren ze Shoshone. De afsplitsing gebeurde wanneer de Comanche paarden kregen, rond 1680.

De expeditie heeft als doel het Wilde Westen aantrekkelijk te maken zodat meer mensen zich hier zouden vestigen en het land ontgonnen en ontwikkeld kan worden. Want er leven mensen genoeg op de prairie, maar geen 'beschaafde' volkeren.
Elk van de deelnemers van onze kleine expeditie heeft zo zijn eigen redenen om deel te nemen. Maar ze komen toch allemaal op hetzelfde neer: vluchten voor het verleden. Alleen Stingley heeft ook nog zijn eigen verborgen agenda.



De geheimen rond de personages worden langzaam onthuld doorheen het album. En dat is niet het enige dat wordt onthuld, er lijken wel bovennatuurlijke krachten aan het werk in dit woeste landschap. Een western met een brok fantasy, maar wel aanvaardbare fantasy, want alles speelt zich af in een waas van indianenmagie.


Het scenario is van Loo Hui Phang (Een tweede huid). Zij weet de lezer op het verkeerde been te zetten. Want in het begin lijkt het een gewone, klassieke western te zijn, maar geleidelijk komen we in een mysterieuze wereld terecht. De tegenstellingen in het verhaal zitten in de twee groepen die elkaar tegenkomen: onze drieledige expeditie vertegenwoordigt de moderne wereld, de 'beschaving', en de Comanche staan voor een natuurlijkere wereld die niets liever willen dan dat alles blijft zoals het is. In het verhaal is daarnaast ook een subtiel nevenverhaal aan de gang: de erotische en aandoenlijke momenten tussen Oscar en Milton, die iemand anders blijkt te zijn dan eerst gedacht.

Tekenaar Frederik Peeters (Aâma, Blauwe pillen) geeft ons een perfecte vertaling van het scenario met zijn schitterende tekeningen. Hij weet de schoonheid en ruwheid van het landschap krachtig weer te geven. Peeters werkt met een perfecte mix en afwisseling tussen verschillende shots die doen inzoomen op emoties en interessante beelden oplevert. Het kleurenpalet wisselt van warme tinten voor het landschap en koude voor de afkoelende nachten. De interessante en mooie beelden plus de inkleuring vormen samen een virtuoos geheel.

Met Een beeld van een jongen geven Loo Hui Phang en Frederik Peeters ons een vreemde maar boeiende western met mysterie, verlangen, dromen en onderdrukte verlangens. Knap gedaan!

Boekgegevens:

Peeters; Phang, Een beeld van een jongen, Casterman, ISBN 9789030371793 (€ 22,50)







Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen